برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید
این مهم چیزی نیست جز آشنایی دقیق با رادیو کنترل ، دکمه های آن
و دیگر فاکتورهای کاربردی آن که در این قسمت از مقاله به آن پرداخته شده است.

رادیو کنترل ها در شکل و ابعاد مختلفی ساخته می شود و دارای ویژگی های متفاوتی هستند .
ولی بخشهای خاصی از آن برای تمام رادیوکنترل ها و ترانسمیترها یکسان است که در اینجا به معرفی آن بخش ها خواهیم پرداخت.
جوی استیک سمت راست
همانطور که در فصل دوم گفته شد جوی استیک سمت راست برای کنترل roll و pitch مورد استفاده قرار میگیرد.
به عبارت دیگر جوی استیک سمت راست، کوادکوپتر را به سمت راست و چپ و عقب و جلو حرکت میدهد.
جوی استیک سمت چپ
جوی استیک سمت چپ به کنترل yaw و throttle اختصاص دارد.
به عبارت دیگر کوادکوپتر شما با تغییر جوی استیک سمت چپ می تواند ارتفاع خود را کم و زیاد کرده
و در جهت عقربه های ساعت یا برخلاف آن به صورت درجا چرخش کنند.
دکمه های Trim :
هر کنترلر دارای دکمه های برای تغییر تریم و تنظیم yaw ، throttle، roll و pitch است که در تصویر زیر نشان داده شده است.

ممکن است گاهی به خصوص در زمانی که برای اولین بار کوادکوپتر خود را به پرواز در می آورید متوجه شوید
که پهپاد در آسمان به صورت کج پرواز کرده و به یک سمت متمایل می شود.
دلیل این امر نامتعادل بودن تنظیمات رادیو کنترل است که با استفاده از Trim باید آن را به صورت متعادل در بیاورید .
هنگامی که مشغول آموزش و یادگیری چگونگی پرواز با یک کوادکوپتر هستید،
دانستن و درک اینکه ربات رو به روی شما از چه قسمتهای اساسی تشکیل شده بسیار مهم است.
دلیل اهمیت این موضوع آن است که اگر مشکلی پیش بیاید و یا پرواز نامتعادلی داشته باشید
می توانید به راحتی مشکل را تشخیص داده و آن را رفع کنید. پس بهتر است بدانید دقیقاً با چه چیزی طرف هستید!
قسمت های اصلی یک کوادکوپتر شامل:
- ایرفریم
- موتورها
- اسپید کنترل
- برد فلایت کنترل
- رادیو کنترل یا ترانسمیتر
- ریسیور
- ملخ
- باتری و شارژر
ایرفریم
ایرفریم یا بدنه یک کوادکوپتر همان چیزی است که تمام قطعات دیگر را به یکدیگر متصل می کنند.
ایرفریم یک کوادکوپتر می توانند دارای شکلهای مختلفی از جمله X و + داشته باشد.
اگر قصد داشته باشید خودتان یک کوادکوپتر بسازید اندازه و وزن ایرفریم از نکات مهمی است
که باید در انتخاب آن دقت بالایی به خرج دهید، چون کارایی کوادکوپتر شما بستگی شدیدی به انتخاب ایرفریمتان دارد.
موتورها
موتور همان قسمتی است که ملخ ها به چرخش در می آورد و ملخ ها همان بخشی هستند
که هوا را به سمت پایین حرکت داده و کوادکوپتر را از زمین بلند میکنند.
کوادکوپتر به چهار موتور نیاز دارد و برای هرکدام یک ملخ لازم استو هر چقدر Kv یک موتور بالاتر باشد
موتور میتواند با سرعت بالاتری به چرخش در بیاید.
Kv به معنی تعداد چرخش موتور بر دقیقه به ازای هر ولت است.
بنابرین موتوری با هزار Kv می توانند ۱۰ هزار دور بر دقیقه در حالتی که هیچ باری را متحمل نیست بزند.
اسپیدکنترل
اسپید کنترل وسیله ای است که بین باتری و موتور قرار می گیرد
و انرژی دریافتی از باتری را بهصورت سیگنال به موتور ارسال میکنند تا دستور چرخش موتور صادر شود.
موتور های شما در هر لحظه میتوانند با سرعت های مختلفی بچرخند
و این همان چیزیست که به یک خلبان اجازه میدهد با کوادکوپتر خود مانور داده و تغییر جهت دهد.
تمام این ها توسط اسپید کنترل هدایت میشود، بنابراین این قسمت نقش بسیار مهمی در کنترل کواد کوپتر دارند.
برد فلایت کنترل
فلایت کنترل به عنوان فرمانده عملیات پروازی کوادکوپتر تلقی می شود.
این بخش شتاب سنجها و ژیروسکوپ ها را کنترل میکند
و همچنین سرعت چرخش هر موتور را بسته به دستورات خلبان تغییر میدهد.
رادیو کنترل
رادیو کنترل پل ارتباطی شما و پهپاد بدون سرنشین تان است.
دستورات شما توسط رادیو کنترل به فلایت کنترل روی کوادکوپتر رسیده
و توسط دستورات ارسالی از فلایت کنترل به اسپید کنترل بر روی موتور ها و ملخ ها اجرا می شود.
ملخ ها
هر کوادکوپتر دارای چهار ملخ است که با کمک آنها هوای اطراف خود را به جریان انداخته و پرواز می کند.
باتری و شارژر
یکی دیگر از بخش های بسیار مهم یک کوادکوپتر باتری آن است.
بدون باتری هرگز نخواهید توانست پرواز کنید. باتری برای ادامه حیات نیاز به یک شارژر دارد.
کیفیت شارژر در طول عمر باتری تاثیر بسزایی دارد بنابراین بهتر است برای خرید شارژ بهترینها را انتخاب کنید.
چک لیست قبل از پرواز
بدون شک بهتر است قبل از پرواز برای اینکه یک پرواز امن و مطمئن با کیفیت بالایی داشته باشید
به چند نکته توجه کنید در اینجا لیستی از فاکتورهایی که لازم است قبل از پرواز آنها را چک کنید آورده شده است:
- اگر کوادکوپتر شما دارای دوربین است، بهتر است بررسی کنید کارت حافظه در داخل آن قرار داشته باشد.
- اطمینان حاصل کنید که باتری رادیو کنترل به اندازه کافی شارژ دارد.
- اطمینان حاصل کنید که باتری کوادکوپتر به اندازه کافی شارژ دارد.
- از قرار گیری صحیح باتری در کوادکوپتر اطمینان حاصل کنید.
- مطمئن شوید که تمامی ملخها روی موتورها محکم بسته شده اند و شل نیستند.
- دیگر قسمتهای کوادکوپتر را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ یک از قطعات در جای خود تکان نمیخورند و شل نیستند.
- اگر کوادکوپتر شما نیاز به کالیبراسیون و قفل ماهواره دارند منتظر بمانید تا این عملیات به پایان برسد.
- اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای پرواز دارید.
- کوادکوپتر را روی زمین قرار داده و سه یا چهار قدم و به اندازه فاصله ایمن عقبتر بروید.
- در حین پرواز حواستان به مکان کوادکوپتر باشد تا اگر از محدوده سیگنال خارج شد
بتوانید موقعیت حدودی آن را تعیین کنید. محدودهی فرستنده را در ذهن داشته باشید
و اجازه ندهید که کوادکوپتر شما از آن فراتر رود.
انتخاب مکان مناسب برای آموزش پرواز کوادکوپتر
تمامی خلبانان حرفهای در این زمینه اتفاق نظر دارند
که بهتر است برای آموزش خلبانی به یک فرد مبتدی از فضاهای باز شروع کرد
و پرواز در یک فضای محصور را فراموش کرد. رفته رفته که فرد مهارت بیشتری در خلبانی پیدا میکند
میتواند پرواز در فضاهای محصورتر و کوچکتر را تجربه کند، اما برای آغاز کار بهتر است
از یک فضای باز مانند پارک شروع شود. محلی که برای پروازهای اولیه انتخاب میکنید
بهتر است دارای زمین نرمی مانند یک زمین چمنی باشد تا در صورت سقوط، کوادکوپتر آسیب کمتری ببیند.
دوری از مردم و حیوانات هم از دیگر نکاتی است که باید در هنگام آموزش به یک خلبان مبتدی رعایت شود
چون برخورد کوادکوپتر به دلیل سرعت چرخش بالای ملخ ها می تواند آسیب جبران ناپذیری به مردم یا حیوانات وارد کند.
در نهایت باید گفت بدترین دشمن شما در هنگام پرواز باد است.
برای کاهش احتمال پرواز در باد سعی کنید در ساعات اولیه صبح پرواز کنید.
احتیاط های ایمنی مهم
کوادکوپترها در عین جذابیت و کارآیی های بسیار بالای خود میتوانند در صورت عدم استفاده صحیح خطرناک باشند.
در اینجا به برخی از اقدامات ایمنی مهم در مورد کوادکوپترها اشاره شده است:
در هنگام برخورد کوادکوپتر با موانع اگر تمایل دارید چیزی را از دست ندهید،
سریعا دریچه throttle یا گاز را ببندید تا کوادکوپتر شما خاموش شود . نگران سقوط آن نباشید !
سقوط کوادکوپتر بهمراتب بهتر است چرخش ملخ های آن در زمانی است که مانعی در جلوی ملخ ها قرار گرفته است.
بدترین اتفاق ها در هنگام سقوط کوادکوپتر شکستن ملخ ها و یا ایرفریم است.
اما اگر زمانی که پهپاد شما مثلاً به درخت گیر کرده همچنان throttle را روشن نگه داشته
و بیشتر گاز بدهید به خاطر جلوگیری از چرخش ملخ ها فشار وارده بر آنها به موتورها منتقل شده
و از موتورها به اسپید کنترل و برد فلایت کنترل می رسد و ممکن است قطعات داخلی را خراب کرده و بسوزاند.
بنابر مجددا تاکید می کنیم که در هنگام برخورد کوادکوپتر به موانع، انسان و یا حیوانات؛
اولین و سریعترین اقدامی که انجام می دهید خاموش کردن throttle باشد.
در هر ارتفاعی که هستید و در هر مکانی که هستید مهم نیست، تراتل را خاموش کنید!!
آغاز پرواز با کوادکوپتر
بسیار خوب حال که با مفهوم قطعات کوادکوپتر و کنترل آن آشنا شدید
و تمام اقدامات ایمنی قبل از پرواز را انجام داده اید زمان آن رسیده تا پرواز را آغاز کنید.
برای بلند کردن کوادکوپتر خود به آسمان فقط کافی است آن را روی یک سطح صاف بگذارید و throttle را به بالا فشار دهید، البته به آرامی!
توجه داشته باشید که جوی استیک سمت چپ را به آرامی حرکت دهید و آهسته آهسته گاز را زیاد کنید
تا بتوانید به خوبی کنترل کوادکوپتر را به دست بگیرید. برای تجسم بهتری از این موضوع بهتر است ویدئوی زیر را تماشا کنید
جوی استیک مربوط به throttle را کمی فشار دهید تا کوادکوپتر در فاصله یک تا دو متری زمین قرار بگیرد.
سپس با جوی استیک سمت راست به آرامی آن را به سمت راست، چپ، جلو و عقب حرکت دهید
تا درک درستی نسبت به کنترل کوادکوپتر پیدا کنید.
تبریک می گویم شما می توانید به صورت ابتدایی کوادکوپتر را کنترل کنید
حال زمان آن رسیده تا یاد بگیرید چگونه باید کوادکوپتر را در ارتفاع ثابتی در آسمان بایستید
سعی کنید با تغییرات بسیار کوچک در throttle و با تنظیم Yaw کوادکوپتر خود را در نقطه ثابتی در آسمان نگه دارید.
هر چقدر توانایی شما در انجام این کار بیشتر شود در واقع توانایی خلبانی شما بیشتر شده
پس بهتر است برای انجام و تمرین این موضوع کم نگذارید.
#علیرضا_نوروزی #آشیانه_ققنوس_ایرانیان #فونیکس_رویاهات باش #فونیکس #هوش_هوافضا #پهپاد
برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید
میانگین امتیاز / ۵٫ تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.