مقدمه:
بی شک با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده تر شدن صنایع، احتمال وقوع حوادث و آتش سوزیهای عظیم دور از انتظار نیست.
یکی از دغدغههای دائمی مدیران عملیاتی در کنترل صحنه حادثه و فرماندهی عملیات اطفاء حریقهای گسترده،
کسب اطلاعات دقیق و لحظه به لحظه از رفتار و وسعت حریق و حوادث و موقعیت نیروهای آتش نشان و واکنش در صحنه عملیات میباشد.
که این موضوع اغلب به دلیل وسعت حریق و حوادث معمولا با دشواری همراه است.
از سوی دیگر در حوادث حریق مخازن سوخت، کالاهای خطرناک، آتش سوزی کشتیها حساسیت و خطر پذیری بالای نیروهای مقابله در مجاورت
و درگیر با اینگونه حوادث همواره مورد توجه بوده است.
امروزه پیشرفتهای حیرت انگیزی در ساخت پهپادها (پرندههای هدایت پذیر از دور) و کاربرد آنها جایگاه ویژهای به این تکنولوژی بخشیده است.
با توجه به کاربردهای مفید این پهپادها در رفع نیازهای مختلف بشر، روز به روز بر اهمیت این ابزار افزوده میشود.
شرکتهای بسیاری در حال توسعهی مدلهای مختلف پهپادها هستند. تا از این طریق کاربردهای آن را در زندگی انسانها افزایش دهند.
بررسی آمار
با بررسی آمار و ارقام سالیانه در رابطه با حوادث و حریقهای به وقوع پیوسته در بندر و نیز خسارات مالی و جانی آنها،
ضرورت نگاهی ویژه و خاص به مقوله حریق و حوادث بیش از پیش مشخص میگردد.
در این میان مهمترین فاکتور و مسئله در کاهش اثرات حریق و حوادث،
نقش فرماندهی عملیات اطفای حریق با بکارگیری تکنولوژی نوین پرندههای هدایت پذیر از دور میباشد
که در این مقاله بدان پرداخته شده است.
بکارگیری پرنده های بدون سرنشین
موضوع بکارگیری پرندههای بدون سرنشین در کاربرهای نظامی به سال 1917 میلادی و ارتش ایالات متحده باز میگردد.
در این سال چارلز کترینگ، از شرکت جنرال موتورز، هواپیمایی بدون سرنشین دو بالهای برای ارتش آمریکا طراحی کرد
که قادر به حمل مهمات و اصابت به هدف بود.
در سالهای بعد انگلسیها از هواپیماهای دو باله Fairey Queen که از دور کنترل میشد استفاده کردند.
در جنگ جهانی دوم آلمانها از بمبهای پرنده V-1 استفاده کردند
که به نوعی سامانههای کروز امروزی محسوب میشود.
به مرور زمان و با توسعه علم و فناوری دستاوردهای جدیدی حاصل شده و موجب شده است
تا بتوان از پرندههای بدون سرنشین در حوزههای دیگر نیز بهرمند شد.
بطور کلی پرندههای بدون سرنشین به 3 نوع تفکیک میشود:
الف) پرنده هدایت پذیر از دور:
نوعی از هواپیماهای بدون سرنشین که به پهپاد شهرت دارند. که از حروف اول عبارت پرنده هدایت پذیر از دور گرفته شده است.
ب) اشیاء پرنده هدایت پذیر از دور
یا هواگرد هدایت پذیر از دور که عموما شامل رتورهای4،6 و8 ملخه میشود.
ج) پرنده بدون سرنشین جنگی
(نظامی) که پهپاد نظامی نیز گفته میشود.
کاربرد
در هر یک از دسته بندیهای اشاره شده حوزههای مشترک شباهتهایی با سایر دسته بندیها وجود دارد.
اما به طور کلی میتوان گفت دسته سوم عموما کاربرد نظامی داشته و سایر دستهها از کاربردهای غیر نظامی در علوم و فناوری برخوردار هستند.
که در این مقاله به پرندههای هدایت پذیر از دور با کارکردهای غیر نظامی که عموما بنام پهپاد شناخته شده است. پرداخته میشود.
امروزه پهپادها ضمن حفظ در توسعه کارکردهای نظامی در سایر عرصههای علم و فن آوری رواج بسیار یافتهاند.
پیشرفت تکنولوژی در حوزه الکترونیک و رباتیک این امکان را میسر نموده است.
که شاهد کوچکتر شدن این گونه پهپادها هستیم. از طرفی استفاده از مواد کامپوزیتی باعث پایین نگه داشتن وزن کلی پهپادها شده است.
که چابکی بیشتر این پرندهها را در پی داشته است.
یک از کاربردهای فوق العاده موثر این پهپادها که مورد توجه قرار گرفته است.
استفاده از آن در حوادث و عملیاتهای آتش نشانی و امداد و نجات میباشد.
پهپادها نقش مهم و تاثیرگذاری در خاموش کردن آتشسوزیها و جایی که پرواز برای خلبان خطر دارد، ایفا میکنند.
به عنوان نمونه به حادثه فوکوشیمای ژاپن که از پهپادها برای بررسی آسیبهای وارده به این نیروگاه استفاده شد اشاره نمود.
همچنین استفاده از پهپاد در مبارزه با آتش در سال 2007 میلادی که در این سال حریق گستردهای جنگلهای اطراف دریاچه آروهد کالیفرنیا را در بر گرفت
و هواپیمای بی سرنشینی بر فراز آن به پرواز در آمد.
ناسا از این پهپاد برای ثبت اطلاعات گستردگی و میزان خسارت حریق جنگلی استفاده کرد.
این مقاله نیز بر این است تا کاربرد پهپادها در حریق و حوادث بندر شهید رجایی را بررسی نماید.
#فونیکس_رویاهات_باش #آشیانه_ ققنوس_ ایرانیان#فونیکس #علیرضا_ نوروزی #خانواده_ فونیکس
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.