الف- موتور هواپیما ( Engine )
وظیفه اصلی موتور هواپیما تامین نیرو برای به گردش در آوردن Propeller می باشد.
از دیگر وظایف موتور هواپیما تولید نیروی الکتریکی، نیروی مکش ( vacuum Source ) برای ابزار های پروازی و انرژی گرمایشی برای بخاری هواپیما می باشد.
موتور های هواپیما عمدتا به دوگروه اصلی موتورهای پیستونی Reciprocating Engine
وموتورهای توربینی یاجت jet Engineتقسیم بندی می شوند.موتور های پیستونی ملزم به استفاده ازملخ می باشند.
موتورهای توربینی یا جت بطور کلی به ۴نوع اصلی تقسیم بندی می شوند:
۱-موتورهای توربوپراب یا جت ملخدار
۲-موتورهای توربوجت
۳-موتورهای توربوفن
۴-موتورهای توربوشفت
اتصال موتور به سازه و فرآیند نصب موتور به طراحی نحوه نصب موتور وابسته است
بطوریکه باعث کاهش قدرت موتور نگردد و درضمن حداقل پسا و حداقل اضافه وزن را داشته باشد.
طراحی نسب موتور اثرات زیادی بر متغیر های مختلف از جمله ایمنی-وزن-سازه-پسا-کنترل-حداکثر برا- راندمان نیروی محرکه-قابلیت تعمیر –مقدار اضافه وزن وسرصدا و ارتعاشات دارد.
درهواپیماهای چند موتوره ملخدار,موتورهارا معمولا در ابتدای بال ودرمورد هواپیماهای تک موتوره ملخدار,اغلب موتور را در داخل دماغه هواپیما قرار می دهند.
بنابراین در هواپیماهای چندموتوره توربوپراپ معمولا موتورها را داخل بال نصب می کنند.
درهواپیماهای جت نصب موتور کمی پیچیده تراست و معمولا موتور را داخل یا بالای بال,داخل بدنه و یا پایین بال به وسیله pylonیاStrut نصب می نمایند.
بطور کلی موتورهای هواپیما می تواند درمحلهای زیر طراحی و نصب گرد:
۱-داخل بدنه جلو-وسط وعقب
۲-کناربدنه
۳-بالای بدنه
۴-زیرو روی ابتدای بال
۵-داخل سکان عمودی
۶-زیربدنه
۷-داخل بال(ریشه بال)
نکات مثبت و منفی طراحی نصب موتور درداخل ریشه بال
– نکات مثبت
۱-کاهش پسا
۲-کاهش وزن
۳-کاهش گشتاور گردشی حول محور عمودی درصورت Failشدن یک موتور
– نکات منفی
۱-احتمال وجود خطر برای سازه بال
۲-وارد شدن ضربات سخت به تیرک اصلی بالSpar,درصورت شکست دیسک و یا پره های موتور
۳-وجود مشکل در بهینه نمودن ورودی های هوا
۴-دسترسی مشکل به موتورها ودرنتیجه قابلیت تعمیرات کم
۵-عدم امکان قرار گرفتن Flap
نکات مثبت و منفی طراحی نصب موتور در زیر بال
– نکات مثبت
۱-ایجاد امنیت بیشتر برای سازه بال
۲-دسترسی آسان به موتورها و درنتیجه ایجاد قابلیت تعمیر ونگهداری مطلوب
۳-امکان قرار گرفتن Flap در انتهای لبه ی فرار بال نزدیک ریشه ی بال
– نکات منفی
۱-فاصله کم موتورها با زمین و امکان کشیده شدن اجسام خارجی به داخل موتورها
۲-ایجاد بار بیشتر برروی سازه بال مخصوصا برروی تیرک اصلی بالSpar
3-مشکل تر شدن کنترل سمتی درصورتFail شدن یکی از موتورها
۴-قرارگرفتن فلاپ ها درمعرض سرعت زیادی هوای موتورها
۵-احتمال وجود خطر برای سازه بدنه
نکات منفی و مثبت طراحی نصب موتور در مجاورت انتهای بدنه
– نکات مثبت
۱-کاهش امکان کشیده شدن اجسام خارجی به داخل موتورها
۲-عدم استفاده ازpylon
3-کاهش پسا به واسطه عدم استفاده ازpylon
4-کاهش گشتاور گردشی غیرمتقارن Asymmetric Yaw
5-کاهش ارتفاع بدنه و طول شاسی ارابه فرود
– نکات منفی
۱-تمایل یافتن مرکز ثقل به سمت عقب به واسطه وزن موتورها
۲-طراحی بزرگتر دهنه سکان افقی هواپیما به دلیل جابجایی مرکز ثقل به سمت عقب
۳-احتمال وجود خطر برای سازه بدنه
۴-پرتاب اجسام خارجی به داخل موتورها توسط چرخهای زیربال
۵-در زوایای حمله بالا گردابه های موتور مجموعه دم را می پوشاند و بنابراین امکان واماندگی افزایش خواهد یافت
۶-وجود صروصدا و ارتعاش بیشتر در مجاورت بدنه
نتیجه گیری:
با توجه به موارد اشاره شده نتیجه میگیریم که
هر محلی در هواپیما برای نصب موتور دارای محاسن و معایبی است
به نوعی می توان گفت که تعیین نهایی محل نصب بال در هواپیما با درنظر گرفتن معیارهای طراحی (هزینه-کارایی-و غیره)
و همچنین بهینه نمودن و جمع بندی اکثریت نکات مثبت انجام گیرد
Propeller توسط نیروی که موتور هواپیما تامین می کند به گردش در می آید
و در اثر این گردش به وجود آمده Propeller نیروی جلو برنده ( Thrust ) را ایجاد می کند
که این نیرو به هواپیما اجازه می دهد تا به سمت جلو حرکت کند.
سلام خلبان با چه وسیله ای فلپ ها رو کنترل میکنه ؟؟؟ در مورد نحوه کنترل هواپیما هم توضیح بدین با تشکر
با سلام. خیلی جالب ، بود ، نقشه دقیق برای ساخت هواپیمای تک موتوره رو دارین؟؟ من دانلود کرده بودم متاسفانه هاردم سوخت ، قبل از اینکه پرینت بگیرم ، ولی همه نقشه ها و طراحی کایت موتوردار رو پرینت گرفتم
سلام ممنونم از حسن نیت شما، حوزه فعالیت ما در پرنده های بدون سر نشین هست .
ممنون از اطلاعات کامل و دقیقتون 😍برای منی ک عاشق این شغل هستم بهترین هست 💙💜
سلام خواهش میکنم انشالله مطالب خیل بیشتری رو براون میخواییم قرار بدیم حتما با ما همراه باشید و درصدرت داشتن هرگونه سوال با شماره ۰۹۰۵۰۴۲۷۱۹۰ تماس بگیرید
سلام لبان با چه وسیله ای فلپ ها رو کنترل میکنه ؟؟؟
چقدر جالبه که خانومها هم انقدر به این صنعت رو آوردنو علاقمند شدن